fredag 14 oktober 2016

Skriva mer! Mer!

Ibland vill jag verkligen samla allt jag skriver på ett och samma ställe men det känns svårt. Jag skulle väl kunna förena instagram och bloggen men jag vet inte vilka effekter det skulle få? Vilka läser nu? Vilka skulle läsa då? Det gick upp för mig igår att jag inte gjort något alls med design eller annat sedan jag startade bloggen 2008. Och även om det är glest ibland så skriver jag ju. Så det känns som en uppryckning är på sin plats!

Nästa vecka har jag en första träff med en psykolog och jag försöker använda tiden innan till att vara närvarande i hur det verkligen är. Hur jag verkligen mår. För jag har en orimlig tendens att vänja mig och förminska och tro att allt är bra, men sen krävs det ungefär inget för att jag ska kollapsa. Och så börjar det om. Nytt för mig, tack vare denna närvaro, är att jag börjar faktiskt fatta hur min ångest uttrycker sig när den inte kommer ut som ledsenhet. Ångest kan vara rastlöshet och irritation, håglöshet och trötthet. En diffus känsla av att allt är stort och svårt och jobbigt - och samtidigt att det inte spelar någon roll. Eller ingen roll. Ett tillstånd av ytterligheter och intigheter. Och vad jag har upptäckt med detta är att när jag faktiskt sätter ord på det, uppmärksammar att det är ångest - så blir tillvaron tydligare. Då försvinner den obehagliga känslan av att jag inte fattar vad som är fel. Då är det okej att mina vanliga uppmuntringstekniker inte fungerar. Då är det inte bara en dålig dag, eller ett humör jag behöver hitta en orsak till. Iallafall beror min ångest sällan på att något är fel, och ibland kan det till och med spä på olusten. Att jag tittar på mitt liv och ser allt som är bra, och ändå är jag inte glad. Men det funkar ju inte så och det är så jäkla viktigt för mig att komma ihåg. Och därför tror jag på att skriva mer. Mer om hur jag faktiskt känns mig, hur ologiskt jag än tycker att det är. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar